سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، سه چیز را دوست می دارد : کم گویی، کم خوابی و کم خوری ؛ و سه چیز را خداوند دشمن می دارد :پُرگویی، پُرخوابی و پُرخوری . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 87 اردیبهشت 12 , ساعت 4:43 عصر

شهید احسانی در سال 1327 یا 1328 در قریه ای بنام المیتو از توابع جاغوری در دهی بنام خیرو به دنیا آمد . پدرش سید محمد اکبر یک روحانی بود که به حیث ملا امامی ایفای وظیفه می کرد. شهید احسانی قرآن و تعلیمات ابتدایی را نزد پدر آموخت . آنگاه نزد حاج شیخ محقق در همان المیتو مشغول به تحصیل گردید. عشق به تحصیل و آموختن علم او را نزد اساتید و مدارس دیگر می کشاند تا از اساتید بیشتری فیض برد بدین جهت به مالستان نزد حاج شیخ یوسف عارفی شتافت . پس از آنکه شهید از خرمن علم این استاد بقدر کافی بهره گرفت ، در مدرسه حوتقول نزد آیت الله وحیدی و استاد شریفی شتافت تا از خرمن دانش آنان نیز خوشه هایی برچیند. اما انگار عطش دانش پژوهی شهید احسانی در آنجا نیز سیراب نمی گشت . بدین جهت وی عازم نجف اشرف گردید.

نعش مطهر شهید احسانی

شهید احسانی در نجف اشرف از آنجا که روح نا آرامی داشت و بخاطر اوضاع نامطلوب وناگوار جهان اسلام که در وضعی اسفبار به سر می بردند , وارد عرصه مبارزه گردید و به صف مبارزان جهان اسلام پیوست. وی اعلامیه ها و بیانیه های حضرت امام خمینی (ره) را از نجف به توسط کاروان زوار افغانستانی به ایران می فرستاد. مبارزات شهید در عراق باعث گردید حزب بعث وی را به جرم فعالیت های سیاسی زندانی کند. سرانجام حزب بعث آن شهید را از عراق اخراج کرد و او در قم مشغول به تحصیل و نیز مبارزه گردید و در قم نیز یکبار توسط ساواک دستگیر و زندانی گردید . هنگامی که در افغانستان کودتا گردید و آنگاه ارتش سرخ شوروی آن کشور اشغال نمود ، شهید وارد عرصه جهاد شد و در این راه تلاش های خستگی ناپذیر و پیگیری انجام داد. ابتدا .برای استفاده بهینه از فرصت های جهادی و سامان دادن حرکت های خودجوش مردمی علیه اشغالگران شوروی ، روحانیون مستقر در ایران چندین حزب و سازمان را ایجاد کرده بودند ک شهید احسانی نیز همراه با تعدادی از یاران خود سازمانی بنام " نهضت اسلامی افغانستان " را پایه گذاری نمود .اما این احزاب آینده نامطلوب همراه با اختلاف را نوید می داد و بیم آن می رفت تا نیروهای جهادی بواسطه همدیگر خنثی شوند و از جهاد و مبارزه علیه اشغالگران باز بمانند . شهید احسانی با درک این حقیقت با همفکری و همراهی تعدادی از شخصیت های دلسوز سازمان آزادی بخش افغانستان را که گروههای متفرق جهادی افغانستان را در خود جای می داد , تأسیس نمودند . اما متاسفانه با تکروی برخی افراد خود سر این سازمان از هم پاشید .

شهید احسانی در قالب نهضت اسلامی افغانستان به مبارزه و جهاد ادامه داد و چندین بار برای جهادگران مستقر در افغانستان سلاح و مهمات فرستاد . سرانجام شهید در آخرین باری که برای مجاهدان سلاح می فرستاد در 14 ثور (اردیبهشت) 1365 در منطقه هرات افغانستان بدست اشغالگران که محل استقرار شهید و همرزمان را شناسائی کرده بود , با شلیک توپ به شهادت رسید .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ